Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Etika Penulisan Blog.

Normaliza Abd Rahim (2014) menyenaraikan 10 cara menulis blog dengan baik.

1) Tajuk yang menarik yang boleh menarik perhatian pembaca.
Setiap tajuk yang ditulis di dalam blog hendaklah menarik perhatian membaca di berdasarkan  golongan umur. Tajuk yang kreatif dan menarik dapat menarik perhatian golongan kanak-kanak, remaja dan golongan dewasa. Kanak-kanak juga tertarik untuk membaca sekiranya tajuk itu bersesuaian dengan golongan mereka.

2) Cerita menarik yang dapat menarik hati pembaca
Penceritaan yang dituliskan di dalam blog hendaklah menarik agar dapat menarik hati pembaca untuk membaca blog yang ditulis. Jalan penceritan yang menarik juga hendaklah mengikut golongan umur supaya dapat menarik perhatian mereka untuk membaca.

3) Masukkan ayat yang humor dan berbentuk jenaka untuk membuatkannya lebih menarik
Penulis hendaklah memasukan ayat yang berunsur humor dan berbentuk jenaka di dalam penceritaan blog supaya lebih menarik. Ayat yang humor dan berbentuk jenaka haruslah tidak menyentuh sensitiviti keagamaan dan politik yang boleh memecahkan masyarakat

4) Memastikan terdapat hujah terbaik untuk menghuraikan penulisan anda.
Di dalam penulisan blog setiap penulis hendaklah memastikan terdapat hujah terbaik untuk menghuraikan penulisan di dalam blog. Hujah-hujah yang terbaik ini dapat menarik minat pembaca untuk membaca penceritaan penulis di dalam blog.

5) Kaitkan penulisan anda dengan berita terkini.
Penulis blog yang terbaik dan jalan penecritaan di dalam blog yang menarik, penulis hendaklah mengaitkan penulisan anda dengan berita terkini. Penulis hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan dan sentiasa peka dengan isu-isu semasa supaya pembaca berminat untuk membaca di blog anda.

6) Gunakan perkataan dan struktur ayat yang ringkas.
Penulis hendaklah menggunakan struktur ayat yang ringkas dan padat dalam penulisan blog supaya pembaca mudah memahami apa yang ditulis dan disampaikan. Perkataan dan struktur ayat yang ringkas juga dapat memudahkan pembaca untuk meneliti dan memahami penceritaan penulis dan seterusnya menarik minat pembaca untuk membaca blog anda.

7) Dapat dibaca dan difahami
Cara menulis blog yang baik ialah pembaca dapat dibaca dan difahami apa yang ingin disampaikan oleh penulis. Setiap penceritaan yang tulis hendaklah dapat dibaca dengan jelas berdasarkan penggunaan perkataan dan bahasa yang digunakan. Penulisan blog juga hendaklah menggunakan perkataan yang jelas supaya mudah difahami oleh pembaca.

8) Dapat berkomunikasi dengan pembaca
Penulis yang menulis blog yang baik dapat berkomunikasi dengan pembaca. Segala maklumat yang telah disampaikan dengan jelas dapat berkomunikasi dengan pembaca dan mendapat maklum balas dengan pembaca

9) Masukkan moral dan nilai estetika dalam penulisan anda
Moral dan nilai estetika dalam penulisan diperlukan supaya dapat menarik minat pembaca untuk membaca penulisan anda di laman blog. Moral dan nilai estetika ini perlu supaya dapat menarik pelbagai golongan untuk membaca.

10) Berilmu untuk penulisan pendidikan
Berilmu sangat penting sebagai penulis blog. Ilmu untuk penulisan pendidikan dapat menarik minat pembaca untuk membaca di laman blog anda

No comments:

Post a Comment